Hieronder een interessante informatie voor de inwoners van Vlaanderen. Deze nieuwe regels zijn niet van toepassing op oldtimer die ingeschreven zijn met een O-plaat.
Maar gezien de meesten ook rijden met een moderner voertuig voor de dagdagelijkse verplaatsingen, leek het ons nuttig u hiervan op de hoogte te brengen
Het ‘Handboek PTC 6.0’ is enkel beschikbaar in het Nederlands.
Vanaf 1 december 2024 gelden er nieuwe regels voor de technische keuring van banden in Vlaanderen. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de Vlaamse keuringseisen aansluiten bij de Europese Richtlijn 2014/45/EU. Het doel is de verkeersveiligheid te verbeteren en de keuring te vereenvoudigen. In Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijven de regels voorlopig ongewijzigd.
Wat verandert er concreet?
- Strengere controle op slijtage:
Vanaf 1 december wordt de slijtage-indicator op banden leidend in de keuring. Deze indicator, zichtbaar in het loopvlak van de band, geeft aan wanneer een band te versleten is. Als de indicator aangeeft dat de profieldiepte minder dan 1,6 mm is, wordt het voertuig afgekeurd met een rood keuringsbewijs en een verbod om te rijden.
Nu krijgt een voertuig met versleten banden nog een tijdelijk keuringsbewijs van 15 dagen, maar vanaf de wijziging wordt rijden met dergelijke banden direct verboden. Bestuurders kunnen zelf controleren of hun banden aan vervanging toe zijn door naar de slijtage-indicator te kijken.
- Minimale snelheidsindex van 160 km/u:
De snelheidsindex op banden geeft aan wat de maximale snelheid van een band is. Vanaf 1 december is een minimale snelheidsindex van 160 km/u toegestaan, mits de maximumsnelheid van het voertuig lager ligt dan deze waarde (zoals in Vlaanderen, waar de maximumsnelheid 120 km/u is).
Als de banden niet voldoen aan de snelheidsindex van het voertuig, moet er een waarschuwingslabel met de toegestane snelheid op het dashboard worden geplaatst. Het gebruik van banden met een lagere snelheidsindex is echter alleen toegestaan in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als een andere passende band niet beschikbaar is.
- Versoepeling symmetrie-eisen:
Vanaf de nieuwe regeling hoeven banden op dezelfde as enkel dezelfde maat en structuur te hebben (bijvoorbeeld radiaal of diagonaal). Andere symmetrie-eisen komen te vervallen. Dit betekent dat het mogelijk wordt om banden met een verschillende merk of profiel te combineren, zolang de structuur en afmetingen hetzelfde blijven.
Let op: het combineren van zomer- en winterbanden op dezelfde as blijft verboden. Ook wanneer bepaalde keuringseisen versoepeld worden, moeten voertuigen nog steeds voldoen aan de technische regelgeving.
- Verplichte e-markering op banden:
Voor voertuigen die sinds 1 januari 2004 zijn ingeschreven, wordt het verplicht dat de banden voorzien zijn van een Europese goedkeuringsmarkering (e-markering). Deze markering toont aan dat de banden voldoen aan Europese veiligheidsnormen. Ontbreekt de markering, dan wordt het voertuig afgekeurd met een rood keuringsbewijs dat 15 dagen geldig is
Bron : GOCA Vlaanderen en TRAXIO