
Technische keuring motorfietsen > 125 cc
Sinds 1 januari 2023 zijn gemotoriseerde tweewielers en driewielers vanaf 126 cc onderworpen aan een technische keuring.
Officiële website van Vlaanderen + GOCA Vlaanderen
https://www.vlaanderen.be/technische-keuring-van-voertuigen/technische-keuring-van-motorfietsen
Wetgeving – richtlijn van 01.01.2023
De wettelijke richtlijnen voor de technische controle staan beschreven in de nieuwe instructie die u onderaan deze pagina kunt downloaden.
Voorwaarden
De technische controle geldt voor:
- motorfietsen, driewielers en vierwielers met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3,
- elektrische of hybride motorfietsen met een maximaal vermogen van meer dan 11 kilowatt en een maximumsnelheid van meer dan 45 kilometer per uur.
En dit alleen bij verkoop uit tweede hand of na een ongeval.
Lichtere motorfietsen hoeven momenteel niet aan de technische controle te worden onderworpen.
FAQ
Hieronder vindt u de meest relevante antwoorden op de meest gestelde vragen.
Wie moet naar de technische controle, de verkoper of de koper?
Bij historische voertuigen gaat de koper meestal naar de technische controle, omdat hij moet kiezen tussen een oldtimer- of een gewone registratie. Maar de verkoper kan ook vóór de verkoop naar de technische controle gaan.
Ik heb momenteel een motorfiets op mijn naam geregistreerd met een gele, Europese of ‘O’-nummerplaat. Moet ik naar de technische controle?
Nee, voertuigen die al zijn geregistreerd, hoeven niet opnieuw naar de technische keuring.
Ik heb een motorfiets met een oud Belgisch of buitenlands kentekenbewijs op naam van de persoon van wie ik de motorfiets destijds heb gekocht, en ik wil hem op mijn naam registreren. Moet ik dan naar de technische keuring?
Ja, het gaat om een technische keuring voor de registratie op uw naam.
Ik heb een motorfiets in onderdelen en wil deze verkopen. Moet ik een technische keuring laten uitvoeren?
Nee, u kunt de motorfiets voor onderdelen verkopen of restaureren zonder technische keuring. De nieuwe eigenaar moet een technische keuring laten uitvoeren zodra hij de motorfiets rijklaar heeft gemaakt en op zijn naam wil registreren.
Ik heb een motorfiets zonder papieren. Kan ik deze voor een technische keuring aanbieden?
Nee, u moet het voertuig eerst regulariseren via het BEHVA-dossier voordat u zich kunt aanmelden.
Procedure zie https://www.behva.be/perte-de-documents-de-bord/
Krijg ik een oproep om mijn motorfiets naar de keuring te brengen?
Nee, want het gaat niet om een periodieke keuring, maar alleen om een keuring bij verkoop of na een ongeval.
Wat wordt verstaan onder een keuring na een ongeval?
Bij een ernstig ongeval kan de expert besluiten het voertuig te laten keuren om na te gaan of het weer in de verkeersveiligheid is gebracht. Gelukkig komen dergelijke ongevallen bij historische voertuigen vrijwel niet voor.
Hoe kan ik mijn voertuig op mijn naam laten registreren nadat ik de technische controle heb doorstaan?
Bij de keuring ontvangt u een roze registratieformulier. Dit formulier geeft u aan uw verzekeringsmakelaar, die de kentekenplaat zal aanvragen. De kentekenplaat wordt u door bpost bezorgd en u betaalt 30 euro aan de postbode.
Hoeveel kost deze keuring?
De kosten voor deze keuring bedragen 48,10 euro plus 4,90 euro voor het roze registratieformulier.
Kan ik voor deze keuring naar elk keuringsstation gaan?
Er zullen jaarlijks ongeveer 30.000 keuringen vóór de registratie en ongeveer 200 keuringen na een ongeval plaatsvinden. De controles van motorfietsen zullen in meer dan de helft van de keuringscentra plaatsvinden, met een goede spreiding over heel Vlaanderen.
Op 1 januari 2023 gaat het van start in Alken, Antwerpen-Deurne, As, Brakel, Brugge, Dendermonde, Diest, Diksmuide, Geel, Heist-op-den-Berg, Mechelen, Rotselaar, Wondelgem, Zellik en Zwevegem.
De technische controlecentra worden geleidelijk uitgebreid naar Antwerpen-Noorderlaan, Eeklo, Hechtel-Eksel, Ieper, Kontich, Malle, Roeselare, Stekene, Tienen, Willebroek, Zemst en Zwijnaarde. Het is de bedoeling dat alle technische controlecentra vanaf 1 maart 2023 operationeel zijn.
De motorfietsinspectie gebeurt nog steeds op afspraak, via de website of het callcenter van de keuringsbedrijven.
Met welk kenteken moet de motorfiets vooraf worden geregistreerd?
Tijdens de keuring moet er altijd een kentekenplaat op het voertuig aanwezig zijn, ook als het voertuig op een aanhangwagen naar het keuringscentrum wordt gebracht. Hieronder vindt u de verschillende opties voor kentekenplaten:
- De laatste kentekenplaat waarmee het voertuig is ingeschreven (dit kan ook een tijdelijke kentekenplaat zijn, zoals de nationale kentekenplaat of een transitplaat).
- Een handelaarsplaat of een beroepsplaat
- Een kentekenplaat die op naam van de toekomstige houder is geregistreerd. Het roze formulier “aanvraag van een kenteken” moet worden ingevuld met de gegevens van de toekomstige houder. Naast het kentekenbewijs van de vorige houder moet bij de keuring van tweedehandsvoertuigen ook het kentekenbewijs van de kentekenplaat die bij de keuring op het voertuig was aangebracht, worden getoond. Neem contact op met uw verzekeraar voordat u een andere kentekenplaat op het voertuig aanbrengt.
Welke documenten moet ik voorleggen?
- Het oude kentekenbewijs van de vorige eigenaar. Als het kentekenbewijs uit twee delen bestaat, moeten deel I (voertuig) en deel II (woning) worden voorgelegd bij een tweedehandskeuring, en alleen deel I (voertuig) bij een keuring na een ongeval.
- Het typegoedkeuringsbewijs (verplicht voor voertuigen die voor het eerst zijn ingeschreven vanaf 1 januari 1975). Voertuigen die vóór 1 januari 2023 al met een O-nummerplaat waren geregistreerd of voertuigen die in België zijn ingevoerd en al permanent in een andere lidstaat van de Europese Unie waren geregistreerd, hoeven geen goedkeuringscertificaat voor te leggen.
- Het laatste keuringsbewijs (indien beschikbaar)