Retrofit, of het ombouwen van een oldtimer tot een elektrische auto

Stand van zaken over deze trend

De transitie naar elektrische auto’s heeft door retrofit ook gevolgen voor oudere voertuigen. BEHVA moest een standpunt innemen over deze trend, die steeds populairder wordt in Europa.

Al enige tijd bieden specialisten van over de hele wereld elektrische conversies voor oudere auto’s aan (ook wel retrofits genoemd). In de praktijk behouden deze auto’s meestal hun originele uiterlijk, maar wordt hun verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor en batterijpakket. Door deze ombouw voldoen oude auto’s aan de nieuwste uitstootnormen en bieden ze veel meer vermogen dan oorspronkelijk. Sommige ombouwers slagen er zelfs in om het chassisnummer van de auto te behouden, hoewel het chassis bijna volledig aangepast is om plaats te bieden aan de nieuwe elektrische onderdelen voor de aandrijving.

 

Wat BEHVA vindt van retrofit

Elektrische conversies lijken interessant. Sommige verzamelaars zien ze als een goede manier om met hun oude auto’s te blijven rijden, ondanks de opkomst van lage-emissiezones. Die verbieden auto’s met oudere verbrandingsmotoren die te veel partikels en NOx uitstoten om grote steden nog binnen te rijden. Een voertuig dat achteraf aangepast is, voldoet echter niet meer aan de definitie van BEHVA van een ‘voertuig van historisch belang’. Voor alle duidelijkheid: door een elektrische conversie verliest een auto zijn historische kwaliteit, tenzij die destijds werd uitgevoerd bij de commercialisatie.

 

Geen doorsnee ombouw…

 

Retrofit heeft zware gevolgen voor een voertuig. Het voertuig moet afzonderlijk gehomologeerd worden omdat het integreren van een nieuwe aandrijflijn het gewicht verandert, de remcapaciteit compromitteert, de parameters van de instrumenten wijzigt, vaak leidt tot het verwijderen van de originele manuele versnellingsbak en de gewichtsverdeling grondig wijzigt door de lichtere motor… en zeer zware batterijen.

België volgt de Europese wetgeving, maar de toepassing van de regelgeving is een zaak van de gewesten. In Vlaanderen is de regering van plan om de regelgeving voor retrofit te wijzigen door technische vereisten in te voeren die specifiek betrekking hebben op het gewicht en de gewichtsverdeling van omgebouwde voertuigen. Er zal een vergoeding worden gevraagd om een certificaat aan te vragen bij de regionale homologatie-instantie. De Raad van State moet zich nog uitspreken over de rechtszekerheid, consistentie en toepasbaarheid van deze nieuwe bepaling.

 

Herinnering van de regels

 

‘Voertuigen met historisch karakter’ zijn motorvoertuigen bestemd voor gebruik op de weg die:

  • meer dan 30 jaar oud zijn
  • bewaard en onderhouden worden in hun oorspronkelijke staat
  • niet dagelijks en alleen voor vrijetijdsdoeleinden gebruikt worden
  • ons technisch en cultureel erfgoed vertegenwoordigen