Het Europees Parlement verwerpt gedifferentieerde snelheidslimieten voor motorfietsen

23 jan, 2024

Het Europees Parlement verwerpt gedifferentieerde snelheidslimieten voor motorfietsen

Leden van de Commissie Vervoer van het Europees Parlement hebben onlangs een amendement afgewezen dat gedifferentieerde snelheidslimieten wou invoeren voor motorfietsen, afhankelijk van het type voertuig en rijbewijs van de bestuurder.

De herziening van het rijbewijs is Europa is een ingewikkelde kwestie voor het Europees Parlement. De basis van deze hervorming werd in juli 2023 gelegd door de Commissie Vervoer van het Europees Parlement, en vervolgens werden er amendementen aan toegevoegd. Eén daarvan is onopgemerkt gebleven. Dit amandement, ingediend door Europarlementariër Karima Delli, was bedoeld om de wetgeving voor motorrijbewijzen te veranderen en streefde ernaar de maximale snelheid te beperken tot 90 km/u voor houders van rijbewijs A1, 100 km/u voor rijbewijs A2 en 110 km/u voor rijbewijs A. Verdwenen in het woud van nieuwe Europese regelgevingen die door de leden van het Parlement moeten worden bestudeerd, had dit amendement ‘in het geniep’ kunnen worden aangenomen, tot groot ongenoegen van de motorrijders die opnieuw onterecht werden geviseerd.

 Nipt

Op 7 december hebben leden van de Commissie Vervoer van het Europees Parlement het voorstel nipt aangenomen met 22 stemmen voor, 21 tegen en 2 onthoudingen. Gelukkig werd het amendement over de differentiatie van de maximumsnelheid voor motorfietsen op basis van het rijbewijs verworpen. Onder de aangenomen voorstellen waren onder andere de minimale geldigheidsduur van auto- en motorrijbewijzen die is vastgesteld op 15 jaar (5 jaar voor vrachtwagens en bussen), de verplichte gezondheidscontrole bij het verlengen van een rijbewijs, de digitalisering ervan en de invoering van een proefperiode voor nieuwe, onervaren bestuurders.

 

“Belachelijk en gevaarlijk voorstel”

De secretaris van de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA), Wim Taal, verklaarde: “Dit is een grote overwinning voor de Europese motorlobby. Het opleggen van verschillende snelheden op basis van het type rijbewijs is waarschijnlijk een van de meest belachelijke en gevaarlijke voorstellen die we in lange tijd hebben gehoord. Het zou niet alleen veel weggebruikers ontmoedigen om over te stappen op gemotoriseerde tweewielers, maar het zou motorrijders ook in een onaanvaardbaar gevaarlijke situatie brengen. Zo’n overwinning bewijst opnieuw hoe belangrijk het is om sterke motorrijdersorganisaties te hebben in heel Europa.”

 

Altijd op het terrein

Anderzijds volgt BEHVA ook de politieke ontwikkelingen in Europa op de voet en streeft er actief naar haar leden voortdurend op de hoogte te houden van alle beslissingen die het domein van de klassieke voertuigen direct of indirect beïnvloeden. BEHVA kan alleen maar verheugd zijn met de verwerping van dit amendement door de Commissie Vervoer van het Europees Parlement en zet haar adviserende missie voort bij de instanties die beslissingen nemen over mobiliteit.